View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van identificatie in de overtuigende werking van narratieven met een personage als rolmodel.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk.docx (840.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Luijkx, C.M.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is al veel onderzoek gedaan naar de overtuigende werking van narratieven. Dit huidige onderzoek zal zich richten op narratieven waarin het personage als rolmodel optreedt. In dit soort narratieven toont het rolmodel de lezer hoe problemen op een specifieke manier overwonnen kunnen worden. In dit onderzoek laat het rolmodel zien hoe de lezer met voedselverspilling kan omgaan. Dit zou de lezer moeten overtuigen van dit gedrag wat ertoe zal leiden dat deze het beoogde gedrag gaat uitvoeren. Het doel van het onderzoek is om te bepalen in welke mate identificatie een vereiste is voor deze overtuigende werking van het narratief. Voorgaand onderzoek keek vooral naar het positieve effect van identificatie op attitude en overtuiging. Het is echter onduidelijk wat het exacte effect van identificatie op de voorspellers van gedrag is. Verder is het ook niet duidelijk hoe het effect van identificatie op de voorspellers van gedrag zich verhoudt tot het effect van sympathie op de voorspellers van gedrag. In een experiment werd identificatie gemanipuleerd door het personage meer of minder sympathiek te maken. Uit de analyses bleek dat er geen verschil was tussen de twee versies op de voorspellers van gedrag. Lezers zijn dus in staat om iets te leren van onsympathieke personages waar ze zich minder mee identificeren. Verder bleek uit de analyses dat identificatie niet direct een groot effect had op de voorspellers van gedrag. Echter speelt identificatie op een macroniveau een grotere rol. Dit onderzoek verduidelijkt de rol die identificatie speelt op de overtuigende werking van het narratief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31963
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo