Het Discours over Diversiteit in Boeken op YouTube: Een door Consumenten Gevoerd Debat Aan de Hand van #DiverseAThon Video’s
Summary
Dit onderzoek gaat over de “BookTube” community: een gemeenschap op YouTube
gewijd aan boeken van allerlei genres. Deze community bestaat uit consumenten,
voornamelijk jongeren, die video’s over boeken maken of kijken. Het onderzoek sluit aan
bij Jenkins’ positionering van convergence culture; sociale media geeft consumenten de
mogelijkheid om hun meningen te verspreiden aan een groter publiek, door zelf media te
produceren. Met YouTube kunnen de “BookTuber’s” hun meningen over boeken delen
met een groter publiek dan voorheen. Daarom sluit dit onderzoek ook aan op de opinion
leader theorie, waarbij de “BookTuber’s” hun informatie en interpretaties doorgeven aan
hun kijkers, die daarop hun eigen opinie kunnen baseren.
Vaak vindt er interactie plaatst tussen verschillende videomakers of met kijkers
uit de “BookTube” community, soms leid dit tot een debat. In de “BookTube” video’s
worden boeken namelijk ook kritisch besproken, bijvoorbeeld aan de hand van politieke
en sociale onderwerpen. In dit onderzoek wordt er gekeken naar het debat over
diversiteit. Het corpus van dit onderzoek is #DiverseAThon, een initiatief in de
“BookTube” community gericht op diversiteit van personages in boeken, de auteurs van
deze boeken en van de gemeenschap rondom deze boeken. #DiverseAThon is opgericht
door de YouTube kanalen Christina Marie, Shemightbemonica, Whittynovels en
Squiblesreads. Zij werken samen om het debat over diversiteit in boeken aan te kaarten
aan de hand van video’s.
De hoofdvraag van dit onderzoek is “Hoe wordt het discours van diversiteit in
boeken en de structuur van dit discours gepresenteerd in #DiverseAThon in de
“BookTube” community?”. Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen wat er
door de #DiverseAThon precies bedoelt wordt met diversiteit en hoe het debat hierover
gestructureerd is. Dit wordt onderzocht aan de hand van een discoursanalyse. Ook wordt
er gelet op hoe er in de video’s gebruik wordt gemaakt van intertekstuele referenties. Zo
wordt de presentatie van het discours van diversiteit en de structuur van het debat
onderzocht.