Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWieringa, Maranke
dc.contributor.authorVerdonk, S.
dc.date.accessioned2019-03-05T18:00:33Z
dc.date.available2019-03-05T18:00:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31932
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de “BookTube” community: een gemeenschap op YouTube gewijd aan boeken van allerlei genres. Deze community bestaat uit consumenten, voornamelijk jongeren, die video’s over boeken maken of kijken. Het onderzoek sluit aan bij Jenkins’ positionering van convergence culture; sociale media geeft consumenten de mogelijkheid om hun meningen te verspreiden aan een groter publiek, door zelf media te produceren. Met YouTube kunnen de “BookTuber’s” hun meningen over boeken delen met een groter publiek dan voorheen. Daarom sluit dit onderzoek ook aan op de opinion leader theorie, waarbij de “BookTuber’s” hun informatie en interpretaties doorgeven aan hun kijkers, die daarop hun eigen opinie kunnen baseren. Vaak vindt er interactie plaatst tussen verschillende videomakers of met kijkers uit de “BookTube” community, soms leid dit tot een debat. In de “BookTube” video’s worden boeken namelijk ook kritisch besproken, bijvoorbeeld aan de hand van politieke en sociale onderwerpen. In dit onderzoek wordt er gekeken naar het debat over diversiteit. Het corpus van dit onderzoek is #DiverseAThon, een initiatief in de “BookTube” community gericht op diversiteit van personages in boeken, de auteurs van deze boeken en van de gemeenschap rondom deze boeken. #DiverseAThon is opgericht door de YouTube kanalen Christina Marie, Shemightbemonica, Whittynovels en Squiblesreads. Zij werken samen om het debat over diversiteit in boeken aan te kaarten aan de hand van video’s. De hoofdvraag van dit onderzoek is “Hoe wordt het discours van diversiteit in boeken en de structuur van dit discours gepresenteerd in #DiverseAThon in de “BookTube” community?”. Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen wat er door de #DiverseAThon precies bedoelt wordt met diversiteit en hoe het debat hierover gestructureerd is. Dit wordt onderzocht aan de hand van een discoursanalyse. Ook wordt er gelet op hoe er in de video’s gebruik wordt gemaakt van intertekstuele referenties. Zo wordt de presentatie van het discours van diversiteit en de structuur van het debat onderzocht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent611641
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleHet Discours over Diversiteit in Boeken op YouTube: Een door Consumenten Gevoerd Debat Aan de Hand van #DiverseAThon Video’s
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsYouTube, BookTube, Convergence Culture, Fan culture, Henry Jenkins, Gate keeping, Diversity, Social Media, Intertextuality, fan democracy, Young Adult literature
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record