Typisch havo of typisch vwo? Een corpusonderzoek naar zins- en argumentatiecomplexiteit van havo- en vwo-eindexamenteksten Nederlands
Author
Kroese, E.K.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoeksverslag staan de verschillen in zins- en argumentatiecomplexiteit tussen havo- en vwo-eindexamenteksten centraal. Daarnaast is onderzocht of er overeenstemming is in de inschaling van tekstfragmenten door docenten en examenmakers. Een kwantitatieve analyse van de zinscomplexiteit met behulp van het programma T-Scan wijst uit dat zinnen in vwo-teksten complexer zijn dan havo-teksten, wat zich uit in een langere afhankelijkheidslengte tussen zinsdelen. De kwalitatieve analyse naar argumentatiecomplexiteit volgens het model van Toulmin laat zien dat de argumentatie in vwo-teksten ingewikkelder is dan in havo-teksten, wat zich uit in meerdere argumentaties per tekst en argumentaties op alineaniveau. Tot slot blijkt uit het docentenonderzoek dat de docentclassificaties in redelijke mate overeenkomen met de inschattingen van examenmakers, tevens zijn er positieve verbanden voor zinslengte, afhankelijkheidslengtes en het gemiddelde D-level tussen de inschalingen van docenten en de resultaten van de kwantitatieve analyse.