View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Don't believe the hype?

        Thumbnail
        View/Open
        BAEWS.MichelStiller.Don'tbelievethehype.pdf (764.9Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Stiller, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Volgens auteur Don Tapscott is blockchain een revolutionaire technologie die de toekomstige wereldeconomie, medische industrie en muziekindustrie gaat vormgeven. Blockchain is een openbaar grootboek waar iedereen toegang tot heeft. Het maakt transacties tussen individuen mogelijk zonder tussenkomst van een tussenpersoon, zoals een overheid of bank. In de muziekindustrie experimenteert singer-songwriter Imogen Heap al met deze nieuwe technologie en heeft het platform Mycelia opgericht, dat werkt met blockchain. Op dit platform kan je haar muziek kopen. Volgens Don Tapscott kan blockchain door het introduceren van een nieuw ecosysteem in de muziekindustrie participatie vorderen voor gebruikers, transparantie aanbrengen en gatekeepers laten verdwijnen. Deze utopische gedachtegang over blockchain kan gezien worden als een vorm van technologisch imaginair denken. Er wordt gefocust op de ontevredenheid in de huidige muziekindustrie, waarbij de verlangens naar een nieuwe inrichting van de muziekindustrie geprojecteerd worden op de blockchaintechnologie. Deze gedachten over blockchain zijn ook te herkennen in de discussies over een participatiemaatschappij. Het internet zou een democratische plek zijn waar gebruikers de macht in handen krijgen door middel van participatie. In de werkelijkheid vonden sommigen artiesten dit ecosysteem niet democratisch, omdat hun eigendom werd gebruikt en verspreid door gebruikers zonder dat artiesten er geld voor kregen. Om deze reden projecteren artiesten hun verlangens voor een nieuw ecosysteem op de blockchaintechnologie. Zij hopen dat de blockchaintechnologie een fairtrade ecosysteem brengt waarin alles eerlijk verdeeld is. Tussenpersonen worden in beide discoursen neergezet als partijen die alleen uit zijn op macht en geld verdienen en vormen hierdoor een obstakel voor gebruikers en artiesten. Naast de overeenkomsten zijn er ook verschillen te herkennen in beide discoursen. In de discussies over een participatiemaatschappij gaat het voornamelijk over de macht die gebruikers krijgen in een nieuw ecosysteem. Wanneer er gekeken wordt naar het discours over blockchain gaat het specifiek over de eerlijke verdeling tussen de verschillende partijen in de muziekindustrie. Verder worden, in tegenstelling tot het discours over een participatiemaatschappij, algoritmen in het discours over blockchain niet gezien als gatekeepers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31791
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo