Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan Vught, J.F.
dc.contributor.advisorDe Lange, M.L.
dc.contributor.authorStiller, M.A.
dc.date.accessioned2019-02-04T18:00:40Z
dc.date.available2019-02-04T18:00:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31791
dc.description.abstractVolgens auteur Don Tapscott is blockchain een revolutionaire technologie die de toekomstige wereldeconomie, medische industrie en muziekindustrie gaat vormgeven. Blockchain is een openbaar grootboek waar iedereen toegang tot heeft. Het maakt transacties tussen individuen mogelijk zonder tussenkomst van een tussenpersoon, zoals een overheid of bank. In de muziekindustrie experimenteert singer-songwriter Imogen Heap al met deze nieuwe technologie en heeft het platform Mycelia opgericht, dat werkt met blockchain. Op dit platform kan je haar muziek kopen. Volgens Don Tapscott kan blockchain door het introduceren van een nieuw ecosysteem in de muziekindustrie participatie vorderen voor gebruikers, transparantie aanbrengen en gatekeepers laten verdwijnen. Deze utopische gedachtegang over blockchain kan gezien worden als een vorm van technologisch imaginair denken. Er wordt gefocust op de ontevredenheid in de huidige muziekindustrie, waarbij de verlangens naar een nieuwe inrichting van de muziekindustrie geprojecteerd worden op de blockchaintechnologie. Deze gedachten over blockchain zijn ook te herkennen in de discussies over een participatiemaatschappij. Het internet zou een democratische plek zijn waar gebruikers de macht in handen krijgen door middel van participatie. In de werkelijkheid vonden sommigen artiesten dit ecosysteem niet democratisch, omdat hun eigendom werd gebruikt en verspreid door gebruikers zonder dat artiesten er geld voor kregen. Om deze reden projecteren artiesten hun verlangens voor een nieuw ecosysteem op de blockchaintechnologie. Zij hopen dat de blockchaintechnologie een fairtrade ecosysteem brengt waarin alles eerlijk verdeeld is. Tussenpersonen worden in beide discoursen neergezet als partijen die alleen uit zijn op macht en geld verdienen en vormen hierdoor een obstakel voor gebruikers en artiesten. Naast de overeenkomsten zijn er ook verschillen te herkennen in beide discoursen. In de discussies over een participatiemaatschappij gaat het voornamelijk over de macht die gebruikers krijgen in een nieuw ecosysteem. Wanneer er gekeken wordt naar het discours over blockchain gaat het specifiek over de eerlijke verdeling tussen de verschillende partijen in de muziekindustrie. Verder worden, in tegenstelling tot het discours over een participatiemaatschappij, algoritmen in het discours over blockchain niet gezien als gatekeepers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent783338
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDon't believe the hype?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsblockchain,participatie,gatekeepers,transparantie,technologisch imaginair
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record