View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meten en Monitoren van leervaardigheden, een analysetool

        Thumbnail
        View/Open
        PGO v1p3 Final.pdf (679.2Kb)
        Author
        Orbons, L.B.J.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        METEN EN MONITOREN VAN LEERVAARDIGHEDEN, EEN ANALYSETOOL. In het derde leerjaar moeten leerlingen van havo en vwo een profiel kiezen. Op de school waar het onderzoek plaatsgevonden heeft, kan gekozen worden voor een natuur- of een maatschappijprofiel. Deze keuze is belangrijk voor de leerlingen en daarom is het gewenst om ter ondersteuning te beschikken over objectieve gegevens met betrekking tot de cognitieve vaardigheden van deze leerlingen. In dit ontwerponderzoek is een methodiek en een prototype van een hulpmiddel ontwikkeld om de (ontwikkeling van) cognitieve vaardigheden van leerlingen inzichtelijk te maken te vinden en overzichtelijk te presenteren. Daarmee wordt de communicatie met leerling, ouders en mentoren gefaciliteerd en wordt een bijdrage geleverd aan een voor de leerling beter gefundeerde keuze. Voor de indeling van cognitieve vaardigheden wordt een taxonomie gebruikt die is afgeleid van de taxonomie van Bloom (1956). Inhoudelijk wordt in dit onderzoek de relevante lesstof voor het vak natuurkunde gebruikt. Voor de toetsen worden toetsmatrijzen gemaakt waarmee de scores op de relevante criteria afgebeeld worden. Het ontwikkelde software tool zorgt voor de verwerking en terugkoppeling van de resultaten naar leerling en docent. Tegelijkertijd wordt de betrouwbaarheid van de toets en de kwaliteit van de individuele vragen statistisch bepaald. Dit onderzoek is uitgevoerd voor het vak natuurkunde. De methodiek en hulpmiddelen zijn mogelijk ook bruikbaar voor andere vakken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31544
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo