Meten en Monitoren van leervaardigheden, een analysetool
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tigchelaar, A. | |
dc.contributor.author | Orbons, L.B.J.F. | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T17:01:53Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T17:01:53Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31544 | |
dc.description.abstract | METEN EN MONITOREN VAN LEERVAARDIGHEDEN, EEN ANALYSETOOL. In het derde leerjaar moeten leerlingen van havo en vwo een profiel kiezen. Op de school waar het onderzoek plaatsgevonden heeft, kan gekozen worden voor een natuur- of een maatschappijprofiel. Deze keuze is belangrijk voor de leerlingen en daarom is het gewenst om ter ondersteuning te beschikken over objectieve gegevens met betrekking tot de cognitieve vaardigheden van deze leerlingen. In dit ontwerponderzoek is een methodiek en een prototype van een hulpmiddel ontwikkeld om de (ontwikkeling van) cognitieve vaardigheden van leerlingen inzichtelijk te maken te vinden en overzichtelijk te presenteren. Daarmee wordt de communicatie met leerling, ouders en mentoren gefaciliteerd en wordt een bijdrage geleverd aan een voor de leerling beter gefundeerde keuze. Voor de indeling van cognitieve vaardigheden wordt een taxonomie gebruikt die is afgeleid van de taxonomie van Bloom (1956). Inhoudelijk wordt in dit onderzoek de relevante lesstof voor het vak natuurkunde gebruikt. Voor de toetsen worden toetsmatrijzen gemaakt waarmee de scores op de relevante criteria afgebeeld worden. Het ontwikkelde software tool zorgt voor de verwerking en terugkoppeling van de resultaten naar leerling en docent. Tegelijkertijd wordt de betrouwbaarheid van de toets en de kwaliteit van de individuele vragen statistisch bepaald. Dit onderzoek is uitgevoerd voor het vak natuurkunde. De methodiek en hulpmiddelen zijn mogelijk ook bruikbaar voor andere vakken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 695578 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Meten en Monitoren van leervaardigheden, een analysetool | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | leervaardigheden, kwantitatief, bloom, profielkeuze, toets, toetsontwerp, toetsmatrijs, matrijs, matrijzen, vaardigheden, rekenen, inzicht, kennis, havo, vwo, ivlos, luc, orbons, taxonomie, natuurkunde, toetskwaliteit, p-waarde, d-waarde, cronbach, alfa, | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Natuurkunde |