View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hebben ouders invloed op de motorische ontwikkeling van hun kind? De samenhang tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Peters, F-5934222.pdf (219.5Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Peters, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De motorische ontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed door verschillende aspecten, waaronder parental beliefs. Tussen de samenhang van parental beliefs en de motorische ontwikkeling is nog weinig bekend. In dit onderzoek is die samenhang tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling onderzocht bij kinderen van 3,5 maand tot en met 15,5 maand oud. Tevens is gekeken naar de samenhang tussen een hoog opleidingsniveau van ouders en de motorische ontwikkeling. Tenslotte is gekeken of er sprake is van een samenhang tussen de plek in het gezin van het kind en de motorische ontwikkeling. Kinderen met een zwangerschapsduur van minimaal 37 weken en zonder gezondheidsproblemen zijn meegenomen in de studie. De parental beliefs van ouders zijn in kaart gebracht met de Parental Beliefs on Infant Motor Development vragenlijst wanneer het kind 3,5 maand oud is. De vragenlijst meet vijf verschillende parental beliefs: natuurlijke ontwikkeling, stimulatie, volgorde, eigen tempo en advies. De grof motorische ontwikkeling van kinderen is in kaart gebracht middels filmfragmenten op zes meetmomenten, wanneer het kind 3,5 – 5,5 – 7,5 – 9,5 – 12,5 en 15,5 maand oud is. Deze filmfragmenten zijn beoordeeld met de Albert Infant Motor Scale. De data is geanalyseerd met een Repeated-Measures ANCOVA. Er is een positieve samenhang zichtbaar tussen parental beliefs over advies en de motorische ontwikkeling wanneer het kind tussen de 5,5 en 7,5 maand oud is. Er is tevens een positieve samenhang zichtbaar tussen het opleidingsniveau van ouders en de motorische ontwikkeling wanneer het kind tussen de 7,5 en 12,5 maand oud is. Er is echter geen samenhang gevonden tussen de parental beliefs over de natuurlijke ontwikkeling, stimulatie, volgorde en het eigen tempo, evenals de plek in het gezin van het kind met de motorische ontwikkeling. Dit onderzoek laat zien dat er mogelijk een positieve samenhang is tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling, ouders hebben wellicht meer invloed op de motoriek van hun kind dan tot nu toe bekend was. Vervolgonderzoek met een grotere populatie is wenselijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31408
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo