Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJongmans, M.
dc.contributor.authorPeters, F.
dc.date.accessioned2018-09-20T17:00:52Z
dc.date.available2018-09-20T17:00:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31408
dc.description.abstractDe motorische ontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed door verschillende aspecten, waaronder parental beliefs. Tussen de samenhang van parental beliefs en de motorische ontwikkeling is nog weinig bekend. In dit onderzoek is die samenhang tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling onderzocht bij kinderen van 3,5 maand tot en met 15,5 maand oud. Tevens is gekeken naar de samenhang tussen een hoog opleidingsniveau van ouders en de motorische ontwikkeling. Tenslotte is gekeken of er sprake is van een samenhang tussen de plek in het gezin van het kind en de motorische ontwikkeling. Kinderen met een zwangerschapsduur van minimaal 37 weken en zonder gezondheidsproblemen zijn meegenomen in de studie. De parental beliefs van ouders zijn in kaart gebracht met de Parental Beliefs on Infant Motor Development vragenlijst wanneer het kind 3,5 maand oud is. De vragenlijst meet vijf verschillende parental beliefs: natuurlijke ontwikkeling, stimulatie, volgorde, eigen tempo en advies. De grof motorische ontwikkeling van kinderen is in kaart gebracht middels filmfragmenten op zes meetmomenten, wanneer het kind 3,5 – 5,5 – 7,5 – 9,5 – 12,5 en 15,5 maand oud is. Deze filmfragmenten zijn beoordeeld met de Albert Infant Motor Scale. De data is geanalyseerd met een Repeated-Measures ANCOVA. Er is een positieve samenhang zichtbaar tussen parental beliefs over advies en de motorische ontwikkeling wanneer het kind tussen de 5,5 en 7,5 maand oud is. Er is tevens een positieve samenhang zichtbaar tussen het opleidingsniveau van ouders en de motorische ontwikkeling wanneer het kind tussen de 7,5 en 12,5 maand oud is. Er is echter geen samenhang gevonden tussen de parental beliefs over de natuurlijke ontwikkeling, stimulatie, volgorde en het eigen tempo, evenals de plek in het gezin van het kind met de motorische ontwikkeling. Dit onderzoek laat zien dat er mogelijk een positieve samenhang is tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling, ouders hebben wellicht meer invloed op de motoriek van hun kind dan tot nu toe bekend was. Vervolgonderzoek met een grotere populatie is wenselijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent224787
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHebben ouders invloed op de motorische ontwikkeling van hun kind? De samenhang tussen parental beliefs en de motorische ontwikkeling.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsParental beliefs; motorische ontwikkeling; plek in het gezin; opleidingsniveau ouders
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record