View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van de methode Spelend Ontwikkelen op de kwaliteit van voorschoolse educatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Oosterhaven, TE-3819396.pdf (351.0Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Oosterhaven, T.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het besef dat voor- en vroegschoolse educatie belangrijk is neemt steeds meer toe en organisaties proberen op verschillende manieren de kwaliteit te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de methode Spelend Ontwikkelen, ontwikkelt door Bink Kinderopvang. Spelend Ontwikkelen is ontwikkelt om de cognitief-talige en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Huidig onderzoek zal het effect van de methode Spelend Ontwikkelen op de kwaliteit van voorschoolse educatie onderzoeken. Daarnaast kijkt dit onderzoek of er een modererende rol is voor werkervaring en opleidingsniveau op dit effect. In totaal zijn er 40 voorschoolse educatie groepen geobserveerd met de CLASS Toddler, op dit manier is de proceskwaliteit vastgesteld. De pedagogisch medewerkers hebben twee vragenlijsten ingevuld: één met algemene gegevens en één over de implementatie van Spelend Ontwikkelen. Er zijn in dit onderzoek verschillende correlaties gevonden tussen de verschillende subschalen van de vragenlijst Spelend Ontwikkelen. Daarnaast is er geen significant effect gevonden tussen voorbereiding/implementatie van de methode en de emotionele proceskwaliteit. Dit resultaat geldt ook voor de educatieve proceskwaliteit. Tot slot wordt het effect van de implementatie op de proceskwaliteit niet significant gemodereerd door opleidingsniveau en werkervaring van de pedagogisch medewerkers. Verder onderzoek is nodig om te onderzoeken hoe de methode Spelend Ontwikkelen beter geïmplementeerd kan worden in de praktijk, zodat deze methode de proceskwaliteit van voorschoolse educatie in de toekomst daadwerkelijk kan verhogen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31405
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo