Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRomijn, B.
dc.contributor.authorOosterhaven, T.E.
dc.date.accessioned2018-09-20T17:00:51Z
dc.date.available2018-09-20T17:00:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31405
dc.description.abstractHet besef dat voor- en vroegschoolse educatie belangrijk is neemt steeds meer toe en organisaties proberen op verschillende manieren de kwaliteit te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de methode Spelend Ontwikkelen, ontwikkelt door Bink Kinderopvang. Spelend Ontwikkelen is ontwikkelt om de cognitief-talige en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Huidig onderzoek zal het effect van de methode Spelend Ontwikkelen op de kwaliteit van voorschoolse educatie onderzoeken. Daarnaast kijkt dit onderzoek of er een modererende rol is voor werkervaring en opleidingsniveau op dit effect. In totaal zijn er 40 voorschoolse educatie groepen geobserveerd met de CLASS Toddler, op dit manier is de proceskwaliteit vastgesteld. De pedagogisch medewerkers hebben twee vragenlijsten ingevuld: één met algemene gegevens en één over de implementatie van Spelend Ontwikkelen. Er zijn in dit onderzoek verschillende correlaties gevonden tussen de verschillende subschalen van de vragenlijst Spelend Ontwikkelen. Daarnaast is er geen significant effect gevonden tussen voorbereiding/implementatie van de methode en de emotionele proceskwaliteit. Dit resultaat geldt ook voor de educatieve proceskwaliteit. Tot slot wordt het effect van de implementatie op de proceskwaliteit niet significant gemodereerd door opleidingsniveau en werkervaring van de pedagogisch medewerkers. Verder onderzoek is nodig om te onderzoeken hoe de methode Spelend Ontwikkelen beter geïmplementeerd kan worden in de praktijk, zodat deze methode de proceskwaliteit van voorschoolse educatie in de toekomst daadwerkelijk kan verhogen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent359426
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van de methode Spelend Ontwikkelen op de kwaliteit van voorschoolse educatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoor- en vroegschoolse educatie; proceskwaliteit; structurele kwaliteit; werkervaring; opleidingsniveau
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record