View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het logische probleem van taalverwerving in het minimalisme: een exploratie van de verdiensten van de afgelopen twintig jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor eindwerkstuk Romy van Drie.pdf (522.7Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Drie, R.A.N. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de jaren tachtig ontstond de Principles and Parameters Theory (P&P), een theorie waarmee de discrepantie tussen de arme taalinput en rijke grammatica’s die kinderen verwerven overbrugd werd. Deze theorie is echter niet realistisch, onder meer vanwege evolutionaire redenen. In het minimalisme, dat midden jaren negentig ontstond, wordt er geprobeerd het aangeboren menselijk taalvermogen zo klein mogelijk te houden. In dit bachelor eindwerkstuk wordt onderzocht hoe het minimalisme nog een uitkomst biedt voor het logische probleem van taalverwerving. Er zal blijken dat de operatie Merge hierbij van groot belang is, net als third factor principles. Deze twee factors in language design zijn in staat om een deel van de poverty of the stimulus weg te nemen, en verschillende UG-modules uit eerdere tradities te simplificeren. Bovendien kunnen de factors in language design in combinatie het logische probleem van taalverwerving ook verkleinen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31283
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo