Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEveraert, M.B.H.
dc.contributor.advisorKoppen, J.M. van
dc.contributor.authorDrie, R.A.N. van
dc.date.accessioned2018-09-17T17:00:54Z
dc.date.available2018-09-17T17:00:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31283
dc.description.abstractIn de jaren tachtig ontstond de Principles and Parameters Theory (P&P), een theorie waarmee de discrepantie tussen de arme taalinput en rijke grammatica’s die kinderen verwerven overbrugd werd. Deze theorie is echter niet realistisch, onder meer vanwege evolutionaire redenen. In het minimalisme, dat midden jaren negentig ontstond, wordt er geprobeerd het aangeboren menselijk taalvermogen zo klein mogelijk te houden. In dit bachelor eindwerkstuk wordt onderzocht hoe het minimalisme nog een uitkomst biedt voor het logische probleem van taalverwerving. Er zal blijken dat de operatie Merge hierbij van groot belang is, net als third factor principles. Deze twee factors in language design zijn in staat om een deel van de poverty of the stimulus weg te nemen, en verschillende UG-modules uit eerdere tradities te simplificeren. Bovendien kunnen de factors in language design in combinatie het logische probleem van taalverwerving ook verkleinen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent535251
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet logische probleem van taalverwerving in het minimalisme: een exploratie van de verdiensten van de afgelopen twintig jaar
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslinguistics; minimalism; poverty of the stimulus; merge; third factor principles; ug; x bar theory; case; binding; control; parameters; emergentism
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record