View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwaliteitsverbetering in de vroege kinderopvoeding en zorg

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Langevelde, JMvan-6008674.pdf (425.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Langevelde, J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de afgelopen jaren is veel belangstelling voor de verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse opvangvoorzieningen voor jonge kinderen. Deze studie richt zich op kwaliteit binnen de kinderopvang en de relatie met continue professionalisering en de implementatie van onderwijsprogramma ‘Spelend ontwikkelen’. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland bij de kinderopvangorganisatie Bink. In totaal namen 40 groepen uit de kinderopvang deel, N = 40. Elke groep werd geobserveerd met behulp van het CLASS-Toddler-meetinstrument om de proceskwaliteit te meten. Het CLASS-Toddler-instrument bestaat uit acht dimensies en maakt onderscheid tussen emotionele en educatieve kwaliteit. Daarnaast werden twee verschillende vragenlijsten gebruikt om de voortdurende professionalisering en de mate van implementatie te meten. De vragenlijsten werden ingevuld door de pedagogische mederwerkers van elke waargenomen groep, N = 34 en N = 31. Op basis van de resultaten kan worden geconcludeerd dat er geen verband is tussen de continue professionalisering en de emotionele en educatieve kwaliteit. Professionalisering en de mate van implementatie kwamen niet overeen met emotionele en educatieve kwaliteit. Er zijn geen aanwijzingen voor het effect van implementatie en professionalisering binnen Bink. De niet-significantie van de resultaten is mogelijk toe te schrijven aan de beperkingen van het onderzoek. Desalniettemin is het belangrijk om te blijven focussen op professionalisering om de proceskwaliteit binnen het kinderopvangsysteem te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31276
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo