Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRomijn, B.
dc.contributor.authorLangevelde, J.M. van
dc.date.accessioned2018-09-17T17:00:29Z
dc.date.available2018-09-17T17:00:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31276
dc.description.abstractIn de afgelopen jaren is veel belangstelling voor de verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse opvangvoorzieningen voor jonge kinderen. Deze studie richt zich op kwaliteit binnen de kinderopvang en de relatie met continue professionalisering en de implementatie van onderwijsprogramma ‘Spelend ontwikkelen’. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland bij de kinderopvangorganisatie Bink. In totaal namen 40 groepen uit de kinderopvang deel, N = 40. Elke groep werd geobserveerd met behulp van het CLASS-Toddler-meetinstrument om de proceskwaliteit te meten. Het CLASS-Toddler-instrument bestaat uit acht dimensies en maakt onderscheid tussen emotionele en educatieve kwaliteit. Daarnaast werden twee verschillende vragenlijsten gebruikt om de voortdurende professionalisering en de mate van implementatie te meten. De vragenlijsten werden ingevuld door de pedagogische mederwerkers van elke waargenomen groep, N = 34 en N = 31. Op basis van de resultaten kan worden geconcludeerd dat er geen verband is tussen de continue professionalisering en de emotionele en educatieve kwaliteit. Professionalisering en de mate van implementatie kwamen niet overeen met emotionele en educatieve kwaliteit. Er zijn geen aanwijzingen voor het effect van implementatie en professionalisering binnen Bink. De niet-significantie van de resultaten is mogelijk toe te schrijven aan de beperkingen van het onderzoek. Desalniettemin is het belangrijk om te blijven focussen op professionalisering om de proceskwaliteit binnen het kinderopvangsysteem te verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent435325
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKwaliteitsverbetering in de vroege kinderopvoeding en zorg
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsProcess quality; professionalization; implementation; childcare organizations
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record