View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Relaties in de klas

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jonker, MW-3964043.pdf (956.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Jonker, M.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze longitudinale studie onderzoekt de voorspellende waarde tussen de leerkracht-leerling relatie en (im)populariteit van de leerling en vice versa. Zowel de leerkracht-leerling relatie als (im)populariteit zijn dus gebruikt als onafhankelijke en afhankelijke variabele. De participanten variëren van kinderen uit groep 4 van de basisschool tot klas 1 van de middelbare school. Vragenlijsten over de leerkracht-leerlingrelatie zijn ingevuld door zowel leerkracht als leerling; (im)populariteit alleen door de leerkracht. Uit de resultaten komt een sterke voorspellende waarde van nabijheid en conflict in de leerkracht-leerling relatie voor gelijktijdige (im)populariteit voor de leerling naar voren, en vice versa: nabijheid en conflict blijken voorspellers voor gelijktijdige (im)populariteit voor de leerling. De resultaten over tijd waren minder overtuigend. Slechts een aantal resultaten waren significant. Daarnaast is er ook een minimaal resultaat gevonden voor het effect van geslacht op het verband tussen de leerkracht-leerlingrelatie en (im)populariteit. Voor toekomstig onderzoek is het belangrijk dat kinderen meegenomen blijven worden als informant. Nog te weinig onderzoek heeft hier gebruik van gemaakt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31232
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo