dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tuijl, C. van | |
dc.contributor.advisor | Friso-van den Bos, I. | |
dc.contributor.author | Jonker, M.W. | |
dc.date.accessioned | 2018-09-11T17:00:44Z | |
dc.date.available | 2018-09-11T17:00:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31232 | |
dc.description.abstract | Deze longitudinale studie onderzoekt de voorspellende waarde tussen de
leerkracht-leerling relatie en (im)populariteit van de leerling en vice
versa. Zowel de leerkracht-leerling relatie als (im)populariteit zijn dus
gebruikt als onafhankelijke en afhankelijke variabele. De participanten
variëren van kinderen uit groep 4 van de basisschool tot klas 1 van de
middelbare school. Vragenlijsten over de leerkracht-leerlingrelatie zijn
ingevuld door zowel leerkracht als leerling; (im)populariteit alleen door
de leerkracht. Uit de resultaten komt een sterke voorspellende waarde
van nabijheid en conflict in de leerkracht-leerling relatie voor
gelijktijdige (im)populariteit voor de leerling naar voren, en vice versa:
nabijheid en conflict blijken voorspellers voor gelijktijdige
(im)populariteit voor de leerling. De resultaten over tijd waren minder
overtuigend. Slechts een aantal resultaten waren significant. Daarnaast is
er ook een minimaal resultaat gevonden voor het effect van geslacht op
het verband tussen de leerkracht-leerlingrelatie en (im)populariteit. Voor
toekomstig onderzoek is het belangrijk dat kinderen meegenomen
blijven worden als informant. Nog te weinig onderzoek heeft hier
gebruik van gemaakt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 979064 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Relaties in de klas | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leerkracht-leerlingrelatie; (im)populariteit; sekse; kinderen; sociale interacties | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |