View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bestseller per toeval, of toch niet? Een onderzoek naar de promotie rondom het debuut ‘Het Smelt’ van Lize Spit door literaire uitgeverij Das Mag op social media

        Thumbnail
        View/Open
        Bestseller per toeval_eindversie_amy waalewijn 2.pdf (740.5Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Waalewijn, A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie analyseert de manier waarop de literaire uitgeverij Das Mag de promotie heeft uitgevoerd rondom het debuut ‘Het Smelt’ van auteur Lize Spit. Het onderzoekt richt zich op de social mediaplatforms Twitter en Facebook, vanwege hun geschiktheid om promotiecampagnes uit te voeren aan een breed publiek. Via het gebruik van scraping tools, te weten Facepager en Twitscrape, zijn in totaal 103 tweets en 85 Facebookposts vergaard uit de periode van januari 2015 tot december 2016. De data is hierna geanalyseerd aan de hand van gevonden concepten. Deze concepten geven inzicht in de waarde van promotie op social media, marketingtechnieken door uitgeverijen op social mediaplatforms en ten slotte de rol van auteurs op social media met betrekking tot marketing. Uit de analyse is naar voren gekomen dat Das Mag van Lize Spit zowel een gewild jong talent, als een celebrity een beeld heeft geschetst. Daarnaast is er een doorwerking te vinden in het lezerspubliek van Lize Spit en de community die om het literaire tijdschrift Das Magazin heen is ontstaan. Bovendien heeft Das Mag een openbare promotiecampagne uitgevoerd die het ‘Lize Spit-experiment’ wordt genoemd. Ten slotte bestond een andere promotiecampagne uit het aanbieden van wekelijkse gratis podcasts van hoofdstukken uit ‘Het Smelt’. Deze vier punten bieden een verklaring voor het succes van ‘Het Smelt’ als debuut. Er wordt erkend dat een analyse van een corpus bestaande uit social mediaberichten niet ideaal is, vanwege de mogelijkheid dat berichten verwijderd kunnen zijn. Daarnaast is Instagram buiten beschouwing gelaten in dit onderzoek, maar daar is ruimte voor in een vervolgonderzoek. Ook is het account van Lize Spit op Twitter uiteindelijk niet bruikbaar geweest voor de analyse, aangezien de inhoud niets opvallends liet zien omtrent de promotie van ‘Het Smelt’.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31216
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo