Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpanjers, R.
dc.contributor.authorWaalewijn, A.C.
dc.date.accessioned2018-09-10T17:01:00Z
dc.date.available2018-09-10T17:01:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31216
dc.description.abstractDeze scriptie analyseert de manier waarop de literaire uitgeverij Das Mag de promotie heeft uitgevoerd rondom het debuut ‘Het Smelt’ van auteur Lize Spit. Het onderzoekt richt zich op de social mediaplatforms Twitter en Facebook, vanwege hun geschiktheid om promotiecampagnes uit te voeren aan een breed publiek. Via het gebruik van scraping tools, te weten Facepager en Twitscrape, zijn in totaal 103 tweets en 85 Facebookposts vergaard uit de periode van januari 2015 tot december 2016. De data is hierna geanalyseerd aan de hand van gevonden concepten. Deze concepten geven inzicht in de waarde van promotie op social media, marketingtechnieken door uitgeverijen op social mediaplatforms en ten slotte de rol van auteurs op social media met betrekking tot marketing. Uit de analyse is naar voren gekomen dat Das Mag van Lize Spit zowel een gewild jong talent, als een celebrity een beeld heeft geschetst. Daarnaast is er een doorwerking te vinden in het lezerspubliek van Lize Spit en de community die om het literaire tijdschrift Das Magazin heen is ontstaan. Bovendien heeft Das Mag een openbare promotiecampagne uitgevoerd die het ‘Lize Spit-experiment’ wordt genoemd. Ten slotte bestond een andere promotiecampagne uit het aanbieden van wekelijkse gratis podcasts van hoofdstukken uit ‘Het Smelt’. Deze vier punten bieden een verklaring voor het succes van ‘Het Smelt’ als debuut. Er wordt erkend dat een analyse van een corpus bestaande uit social mediaberichten niet ideaal is, vanwege de mogelijkheid dat berichten verwijderd kunnen zijn. Daarnaast is Instagram buiten beschouwing gelaten in dit onderzoek, maar daar is ruimte voor in een vervolgonderzoek. Ook is het account van Lize Spit op Twitter uiteindelijk niet bruikbaar geweest voor de analyse, aangezien de inhoud niets opvallends liet zien omtrent de promotie van ‘Het Smelt’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent758360
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBestseller per toeval, of toch niet? Een onderzoek naar de promotie rondom het debuut ‘Het Smelt’ van Lize Spit door literaire uitgeverij Das Mag op social media
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDas Mag, institutie, marketingonderzoek, uitgeverij, social media, facebook, twitter, letterkunde
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record