View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen ouderlijke, emotionele steun en identiteit bij adolescenten

        View/Open
        Masterthesis Overveld, MMJE van-3207315.pdf (164.9Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Overveld, M.M.J.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is er gekeken naar de relatie tussen identiteit en ervaren emotionele steun van ouders voor adolescenten van verschillende gezinstypen. De onderzoekspopulatie bestond uit 2095 adolescenten uit intacte gezinnen, eenoudergezinnen en samengestelde gezinnen. Door middel van gestructureerde vragenlijsten zijn er gegevens verzameld. Uit het onderzoek is gebleken dat adolescenten van verschillende gezinstypen significant verschillen in de emotionele steun die zij van hun ouders ervaren. Adolescenten uit eenoudergezinnen ervaren de meeste emotionele steun van ouders, gevolgd door adolescenten uit een samengesteld gezin. De minste emotionele steun van ouders wordt ervaren door adolescenten uit intacte gezinnen. Uit het onderzoek is gebleken dat adolescenten een zwakkere identiteit hebben, naarmate zij meer emotionele steun van ouders ervaren. Meisjes beschikken hiernaast over een sterkere identiteit dan jongens. Verder bleek uit het onderzoek dat gezinstype noch sekse de relatie tussen identiteit en ervaren emotionele steun van ouders modereert.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3118
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo