Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.
dc.contributor.advisorHale, B.
dc.contributor.authorOverveld, M.M.J.E. van
dc.date.accessioned2009-08-27T17:01:16Z
dc.date.available2009-08-27
dc.date.available2009-08-27T17:01:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3118
dc.description.abstractIn dit onderzoek is er gekeken naar de relatie tussen identiteit en ervaren emotionele steun van ouders voor adolescenten van verschillende gezinstypen. De onderzoekspopulatie bestond uit 2095 adolescenten uit intacte gezinnen, eenoudergezinnen en samengestelde gezinnen. Door middel van gestructureerde vragenlijsten zijn er gegevens verzameld. Uit het onderzoek is gebleken dat adolescenten van verschillende gezinstypen significant verschillen in de emotionele steun die zij van hun ouders ervaren. Adolescenten uit eenoudergezinnen ervaren de meeste emotionele steun van ouders, gevolgd door adolescenten uit een samengesteld gezin. De minste emotionele steun van ouders wordt ervaren door adolescenten uit intacte gezinnen. Uit het onderzoek is gebleken dat adolescenten een zwakkere identiteit hebben, naarmate zij meer emotionele steun van ouders ervaren. Meisjes beschikken hiernaast over een sterkere identiteit dan jongens. Verder bleek uit het onderzoek dat gezinstype noch sekse de relatie tussen identiteit en ervaren emotionele steun van ouders modereert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent168932 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen ouderlijke, emotionele steun en identiteit bij adolescenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmotionele steun
dc.subject.keywordsidentiteit
dc.subject.keywordsadolescenten
dc.subject.keywordsgezinstypen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record