View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Knowledge of correct response-feedback versus elaborated feedback: welke vorm levert betere leerresultaten op?

        View/Open
        Masterthesis Oude Nijhuis, SDMH-3222764.pdf (278.0Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Oude Nijhuis, S.D.M.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op de feedback die leerlingen krijgen bij het leren op de computer. Feedback is van groot belang voor leren. Met name bij het leren op de computer neemt feedback een grote rol in, omdat de computer het geven van feedback voor een deel overneemt van de docent. Twee soorten feedback die volgens eerdere publicaties goede leerresultaten met zich meebrengen zijn ‘knowledge of correct response’ feedback en elaborated feedback. In dit onderzoek wordt door middel van een experiment met een voor- en een natest onderzocht welke van deze twee soorten feedback de beste leerresultaten oplevert bij leerlingen in de leeftijd van 13 à 14 jaar. Dit wordt onderzocht op het gebied van de spelling van bijvoeglijk naamwoorden. De leerlingen zijn in twee groepen verdeeld: de ene helft van de leerlingen kreeg oefeningen met ‘knowledge of correct response’ feedback, de andere helft van de leerlingen elaborated feedback. De voor- en de natest waren bij beide groepen hetzelfde. Uit de resultaten blijkt dat er geen significant verschil in leerresultaten is tussen KCR feedback en elaborated feedback. Vervolgonderzoek kan uitwijzen of dit veroorzaakt wordt door de kwaliteit van de feedback of door andere factoren die van invloed zijn op de leerresultaten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3117
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo