View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een longitudinaal onderzoek naar de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie op populariteit van 4- tot 6-jarigen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gijzen, ICW-4058852.pdf (445.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Gijzen, I.C.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze longitudinale studie onderzoekt de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie op populariteit van 4- tot 6-jarigen, zowel gelijktijdig als over tijd. Ook wordt onderzocht of geslacht mogelijk een modererende werking heeft. Leerkrachten hebben de Leerkracht-Leerling Relatie Vragenlijst ingevuld, waarmee informatie is verkregen over de dimensies nabijheid en conflict. Ook populariteit is door leerkrachten beoordeeld met behulp van de schaal (im)populariteit uit het Cohort Onderzoek Onderwijs Loopbanen. De vragenlijsten zijn drie jaar op rij afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat conflict op alle drie de meetmomenten een voorspellende waarde heeft op gelijktijdige populariteit. Er is sprake van een negatief verband. Bij nabijheid geldt de voorspellende waarde alleen op meetmoment 2, waarbij er sprake is van een positief verband. Over tijd heen is er voor zowel nabijheid als conflict geen voorspellende waarde voor populariteit gevonden. Daarnaast bleek geslacht nauwelijks een modererende werking te hebben. Alleen de relatie tussen conflict en populariteit op meetmoment 3 wordt gemodereerd door geslacht. Het is van belang dat er in de toekomst meer longitudinaal onderzoek gedaan wordt naar de voorspellende waarde van leerkracht-leerling relaties op populariteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31158
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo