Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuijl, C. van
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorGijzen, I.C.W.
dc.date.accessioned2018-09-06T17:00:41Z
dc.date.available2018-09-06T17:00:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31158
dc.description.abstractDeze longitudinale studie onderzoekt de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie op populariteit van 4- tot 6-jarigen, zowel gelijktijdig als over tijd. Ook wordt onderzocht of geslacht mogelijk een modererende werking heeft. Leerkrachten hebben de Leerkracht-Leerling Relatie Vragenlijst ingevuld, waarmee informatie is verkregen over de dimensies nabijheid en conflict. Ook populariteit is door leerkrachten beoordeeld met behulp van de schaal (im)populariteit uit het Cohort Onderzoek Onderwijs Loopbanen. De vragenlijsten zijn drie jaar op rij afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat conflict op alle drie de meetmomenten een voorspellende waarde heeft op gelijktijdige populariteit. Er is sprake van een negatief verband. Bij nabijheid geldt de voorspellende waarde alleen op meetmoment 2, waarbij er sprake is van een positief verband. Over tijd heen is er voor zowel nabijheid als conflict geen voorspellende waarde voor populariteit gevonden. Daarnaast bleek geslacht nauwelijks een modererende werking te hebben. Alleen de relatie tussen conflict en populariteit op meetmoment 3 wordt gemodereerd door geslacht. Het is van belang dat er in de toekomst meer longitudinaal onderzoek gedaan wordt naar de voorspellende waarde van leerkracht-leerling relaties op populariteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent456120
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen longitudinaal onderzoek naar de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie op populariteit van 4- tot 6-jarigen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeerkracht-leerling relatie; nabijheid; conflict; populariteit; geslacht
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record