View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de UGT-R en de Cito Rekenen bij kleuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Helvoort, CGHvan-4019288 en Freie, J-5627605.pdf (241.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Helvoort, C.G.H. van
        Freie, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Getalbegrip wordt gezien als een belangrijke voorspeller van de latere rekenvaardigheden van een kind. De UGT-R is een toetsinstrument die het getalbegrip van kinderen meet. Het huidige onderzoek is gericht op het ondersteunen van de begripsvaliditeit van de UGT-R, omdat deze onvoldoende is gebleken door de COTAN, wegens onvoldoende onderzoek. Dit is gedaan door de scores van 77 kinderen (37 jongens, 40 meisjes) op de UGT-R te vergelijken met de scores van deze kinderen op de Cito Rekenen. Tevens is het verband tussen getalbegrip, rekenvaardigheid en technische leesvaardigheid onderzocht en is gekeken naar eventuele sekseverschillen binnen de scores op zowel de UGT-R als de Cito rekenen. Uit het onderzoek komt naar voren dat er een positief verband bestaat tussen de UGT-R en de Cito Rekenen, wat een ondersteuning biedt voor de begripsvaliditeit van de UGT-R. Daarnaast blijkt dat het verband tussen technische leesvaardigheid en getalbegrip en rekenvaardigheid sterker wordt, naarmate de leeftijd van het kind omhoog gaat. Vanuit het onderzoek komen in zowel de scores op de UGT-R als de scores op de Cito Rekenen geen sekseverschillen naar voren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30933
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo