Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B. van de
dc.contributor.authorHelvoort, C.G.H. van
dc.contributor.authorFreie, J.
dc.date.accessioned2015-12-02T18:00:31Z
dc.date.available2015-12-02T18:00:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30933
dc.description.abstractGetalbegrip wordt gezien als een belangrijke voorspeller van de latere rekenvaardigheden van een kind. De UGT-R is een toetsinstrument die het getalbegrip van kinderen meet. Het huidige onderzoek is gericht op het ondersteunen van de begripsvaliditeit van de UGT-R, omdat deze onvoldoende is gebleken door de COTAN, wegens onvoldoende onderzoek. Dit is gedaan door de scores van 77 kinderen (37 jongens, 40 meisjes) op de UGT-R te vergelijken met de scores van deze kinderen op de Cito Rekenen. Tevens is het verband tussen getalbegrip, rekenvaardigheid en technische leesvaardigheid onderzocht en is gekeken naar eventuele sekseverschillen binnen de scores op zowel de UGT-R als de Cito rekenen. Uit het onderzoek komt naar voren dat er een positief verband bestaat tussen de UGT-R en de Cito Rekenen, wat een ondersteuning biedt voor de begripsvaliditeit van de UGT-R. Daarnaast blijkt dat het verband tussen technische leesvaardigheid en getalbegrip en rekenvaardigheid sterker wordt, naarmate de leeftijd van het kind omhoog gaat. Vanuit het onderzoek komen in zowel de scores op de UGT-R als de scores op de Cito Rekenen geen sekseverschillen naar voren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent247349
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen de UGT-R en de Cito Rekenen bij kleuters
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip;UGT-R;Cito Rekenen;sekseverschillen;leesvaardigheid
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record