DIVERCITIES in het onderwijs - Ontwerponderzoek: een lesprogramma ontwikkeld bij het internationale onderzoek DIVERCITIES
Summary
Het in deze thesis beschreven ontwerponderzoek sluit aan bij het internationale onderzoek Urban
Divercities. Het Divercities onderzoek richt zich op de vraag hoe Europa kan profiteren van de
groeiende diversiteit binnen steden. In 14 steden wordt onderzocht hoe stedelijke diversiteit kan
bijdragen aan innovatie, creativiteit en leefbaarheid en hoe het een positieve bijdrage kan leveren
aan de lokale en nationale economie. Uit het Divercities onderzoek volgen naast een groot aantal
wetenschappelijke publicaties ook concrete adviezen voor overheden, beleidsmakers, organisaties
en ondernemers. Daarnaast krijgt het Divercities onderzoek een vertaling naar het onderwijs. De
vertaling naar het onderwijs is tot stand gekomen in de vorm van dit ontwerponderzoek.
Het doel van dit ontwerponderzoek is tweeledig: het eerste doel is om te komen tot het een
educatief programma, een vertaling van het Divercities onderzoek naar het onderwijs. Het tweede
doel is om te komen tot een aantal ontwerpprincipes die toepasbaar zijn bij het ontwikkelen van een
educatieve toepassing bij een zeer complexe ontwerpopdracht zoals deze.
Om te komen tot een ontwerp is het ontwerponderzoek in twee delen uitgevoerd. In het
voorbereidende onderzoek is op basis van de ontwerpvraag en het programma van eisen
literatuuronderzoek gedaan naar relevante didactische principes. Door deze didactische principes te
combineren met de inhoudelijke en praktische randvoorwaarden is gekomen tot een aantal
ontwerpprincipes die leidend zijn in ontwerpen van een educatief programma.
In het tweede deel, het ontwerponderzoek, zijn de ontwerpprincipes gebruikt om met het
doorlopen van een aantal ontwerpcycli te komen tot een ontwerpvoorstel, een globaal ontwerp en
een gedetailleerd ontwerp.
De gekozen methode van onderzoek en de gevolgde onderzoeks- en ontwerpaanpak hebben
succesvol geleid tot de totstandkoming van een educatief programma dat effectief en uitvoerbaar is gebleken binnen de onderwijspraktijk. Het programma is verschenen in 11 talen en toegepast op scholen in 14 landen.