View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        DIVERCITIES in het onderwijs - Ontwerponderzoek: een lesprogramma ontwikkeld bij het internationale onderzoek DIVERCITIES

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis DIVERCITIES in het onderwijs J.M. van Driel 2018.pdf (8.384Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Driel, J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het in deze thesis beschreven ontwerponderzoek sluit aan bij het internationale onderzoek Urban Divercities. Het Divercities onderzoek richt zich op de vraag hoe Europa kan profiteren van de groeiende diversiteit binnen steden. In 14 steden wordt onderzocht hoe stedelijke diversiteit kan bijdragen aan innovatie, creativiteit en leefbaarheid en hoe het een positieve bijdrage kan leveren aan de lokale en nationale economie. Uit het Divercities onderzoek volgen naast een groot aantal wetenschappelijke publicaties ook concrete adviezen voor overheden, beleidsmakers, organisaties en ondernemers. Daarnaast krijgt het Divercities onderzoek een vertaling naar het onderwijs. De vertaling naar het onderwijs is tot stand gekomen in de vorm van dit ontwerponderzoek. Het doel van dit ontwerponderzoek is tweeledig: het eerste doel is om te komen tot het een educatief programma, een vertaling van het Divercities onderzoek naar het onderwijs. Het tweede doel is om te komen tot een aantal ontwerpprincipes die toepasbaar zijn bij het ontwikkelen van een educatieve toepassing bij een zeer complexe ontwerpopdracht zoals deze. Om te komen tot een ontwerp is het ontwerponderzoek in twee delen uitgevoerd. In het voorbereidende onderzoek is op basis van de ontwerpvraag en het programma van eisen literatuuronderzoek gedaan naar relevante didactische principes. Door deze didactische principes te combineren met de inhoudelijke en praktische randvoorwaarden is gekomen tot een aantal ontwerpprincipes die leidend zijn in ontwerpen van een educatief programma. In het tweede deel, het ontwerponderzoek, zijn de ontwerpprincipes gebruikt om met het doorlopen van een aantal ontwerpcycli te komen tot een ontwerpvoorstel, een globaal ontwerp en een gedetailleerd ontwerp. De gekozen methode van onderzoek en de gevolgde onderzoeks- en ontwerpaanpak hebben succesvol geleid tot de totstandkoming van een educatief programma dat effectief en uitvoerbaar is gebleken binnen de onderwijspraktijk. Het programma is verschenen in 11 talen en toegepast op scholen in 14 landen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30831
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo