Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBéneker, T.
dc.contributor.authorDriel, J.M. van
dc.date.accessioned2018-09-03T17:00:55Z
dc.date.available2018-09-03T17:00:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30831
dc.description.abstractHet in deze thesis beschreven ontwerponderzoek sluit aan bij het internationale onderzoek Urban Divercities. Het Divercities onderzoek richt zich op de vraag hoe Europa kan profiteren van de groeiende diversiteit binnen steden. In 14 steden wordt onderzocht hoe stedelijke diversiteit kan bijdragen aan innovatie, creativiteit en leefbaarheid en hoe het een positieve bijdrage kan leveren aan de lokale en nationale economie. Uit het Divercities onderzoek volgen naast een groot aantal wetenschappelijke publicaties ook concrete adviezen voor overheden, beleidsmakers, organisaties en ondernemers. Daarnaast krijgt het Divercities onderzoek een vertaling naar het onderwijs. De vertaling naar het onderwijs is tot stand gekomen in de vorm van dit ontwerponderzoek. Het doel van dit ontwerponderzoek is tweeledig: het eerste doel is om te komen tot het een educatief programma, een vertaling van het Divercities onderzoek naar het onderwijs. Het tweede doel is om te komen tot een aantal ontwerpprincipes die toepasbaar zijn bij het ontwikkelen van een educatieve toepassing bij een zeer complexe ontwerpopdracht zoals deze. Om te komen tot een ontwerp is het ontwerponderzoek in twee delen uitgevoerd. In het voorbereidende onderzoek is op basis van de ontwerpvraag en het programma van eisen literatuuronderzoek gedaan naar relevante didactische principes. Door deze didactische principes te combineren met de inhoudelijke en praktische randvoorwaarden is gekomen tot een aantal ontwerpprincipes die leidend zijn in ontwerpen van een educatief programma. In het tweede deel, het ontwerponderzoek, zijn de ontwerpprincipes gebruikt om met het doorlopen van een aantal ontwerpcycli te komen tot een ontwerpvoorstel, een globaal ontwerp en een gedetailleerd ontwerp. De gekozen methode van onderzoek en de gevolgde onderzoeks- en ontwerpaanpak hebben succesvol geleid tot de totstandkoming van een educatief programma dat effectief en uitvoerbaar is gebleken binnen de onderwijspraktijk. Het programma is verschenen in 11 talen en toegepast op scholen in 14 landen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8791422
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDIVERCITIES in het onderwijs - Ontwerponderzoek: een lesprogramma ontwikkeld bij het internationale onderzoek DIVERCITIES
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsontwerponderzoek; educational design research; diversiteit; community-based learning; enquiry based learning; educatie; ontwerpprincipes; design principles
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record