View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Iconische gebaren en hun rol bij het woordleren van jonge kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Van Oosten, D.A. - Iconische gebaren en hun rol bij het woordleren van jonge kinderen.pdf (199.9Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Oosten, D.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het aangeboden krijgen van gebaren speelt een faciliterende rol in het proces van woordleren bij jonge kinderen (Iverson & Goldin-Meadow, 2005). Door een talige uiting gepaard te laten gaan met een gebaar wordt de overgebrachte informatie namelijk beter opgeslagen (Gallese & Lakoff, 2005). In het huidige onderzoek wordt er gekeken naar wat de invloed is van het aanbieden van specifiek iconische actiegebaren op hoe goed kinderen nonwoordnamen koppelen aan een referent. Alle zes kinderen (met een leeftijd tussen 2 en 4 jaar) kregen houten figuren met bijbehorende namen aangeboden. De items waren verdeeld over een met-gebaren conditie en een zonder-gebaren conditie. Vervolgens werd er gemeten hoeveel namen de kinderen aan de juiste referent konden koppelen. Uit de analyse van de data blijkt dat kinderen in de met-gebaren-conditie significant meer namen hadden onthouden dan in de zonder-gebaren-conditie. Daarnaast werd er gekeken naar of oudere kinderen meer baat hadden bij het aanbieden van gebaren dan jongere kinderen, maar dat kon aan de hand van het huidige onderzoek en de grootte van de steekproef niet worden aangetoond.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30683
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo