Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.authorOosten, D.A. van
dc.date.accessioned2018-08-27T17:01:50Z
dc.date.available2018-08-27T17:01:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30683
dc.description.abstractHet aangeboden krijgen van gebaren speelt een faciliterende rol in het proces van woordleren bij jonge kinderen (Iverson & Goldin-Meadow, 2005). Door een talige uiting gepaard te laten gaan met een gebaar wordt de overgebrachte informatie namelijk beter opgeslagen (Gallese & Lakoff, 2005). In het huidige onderzoek wordt er gekeken naar wat de invloed is van het aanbieden van specifiek iconische actiegebaren op hoe goed kinderen nonwoordnamen koppelen aan een referent. Alle zes kinderen (met een leeftijd tussen 2 en 4 jaar) kregen houten figuren met bijbehorende namen aangeboden. De items waren verdeeld over een met-gebaren conditie en een zonder-gebaren conditie. Vervolgens werd er gemeten hoeveel namen de kinderen aan de juiste referent konden koppelen. Uit de analyse van de data blijkt dat kinderen in de met-gebaren-conditie significant meer namen hadden onthouden dan in de zonder-gebaren-conditie. Daarnaast werd er gekeken naar of oudere kinderen meer baat hadden bij het aanbieden van gebaren dan jongere kinderen, maar dat kon aan de hand van het huidige onderzoek en de grootte van de steekproef niet worden aangetoond.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent204747
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIconische gebaren en hun rol bij het woordleren van jonge kinderen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalontwikkeling, woordleren, gebaren, iconiciteit
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record