Resource Control, waargenomen populariteit en psychosociale vaardigheden bij brugklassers
Publication date
2015Author
Hoedt, V.E. den
Hart, M.J. van der
Gansewinkel, L.J.M. van
Mik, J.A.M. de
Metadata
Show full item recordSummary
Volgens de Resource Control Theory zijn bistrategen vergeleken met andere resource control types het best in het verkrijgen van status én beschikken zij over psychosociale vaardigheden. In het huidige onderzoek is dit onderzocht door verschillende resource control types, namelijk de bistrategen, non-controllers en de typicals, te vergelijken op sociale status (resource control en waargenomen populariteit) en psychosociale vaardigheden (interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden). Een online vragenlijst is afgenomen bij 161 brugklasleerlingen in Nederland.
Van de vergeleken resource control types bleken de bistrategen het hoogst te scoren op resource control en waargenomen populariteit. Betreffende de psychosociale vaardigheden zijn er op interpersoonlijke vaardigheden geen significante verschillen gevonden tussen de drie groepen. Op intrapersoonlijke vaardigheden scoorden de bistrategen significant lager dan de non-controllers. Er is geen significant verschil gevonden tussen bistrategen en typicals.
Hoewel bistrategen dus hoger scoren op resource control en waargenomen populariteit dan typicals en non-controllers, scoren zij niet hoger op psychosociale vaardigheden dan de andere groepen. Bistrategen verkrijgen de sociale status dus niet doordat zij beschikken over betere psychosociale vaardigheden.