View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Resource Control, waargenomen populariteit en psychosociale vaardigheden bij brugklassers

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hoedt, VEden-5632110 en Hart, MJvander-3977765 en Gansewinkel, LJMvan-3695255 en Mik, JAMde-5625556.pdf (377.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hoedt, V.E. den
        Hart, M.J. van der
        Gansewinkel, L.J.M. van
        Mik, J.A.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Volgens de Resource Control Theory zijn bistrategen vergeleken met andere resource control types het best in het verkrijgen van status én beschikken zij over psychosociale vaardigheden. In het huidige onderzoek is dit onderzocht door verschillende resource control types, namelijk de bistrategen, non-controllers en de typicals, te vergelijken op sociale status (resource control en waargenomen populariteit) en psychosociale vaardigheden (interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden). Een online vragenlijst is afgenomen bij 161 brugklasleerlingen in Nederland. Van de vergeleken resource control types bleken de bistrategen het hoogst te scoren op resource control en waargenomen populariteit. Betreffende de psychosociale vaardigheden zijn er op interpersoonlijke vaardigheden geen significante verschillen gevonden tussen de drie groepen. Op intrapersoonlijke vaardigheden scoorden de bistrategen significant lager dan de non-controllers. Er is geen significant verschil gevonden tussen bistrategen en typicals. Hoewel bistrategen dus hoger scoren op resource control en waargenomen populariteit dan typicals en non-controllers, scoren zij niet hoger op psychosociale vaardigheden dan de andere groepen. Bistrategen verkrijgen de sociale status dus niet doordat zij beschikken over betere psychosociale vaardigheden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30678
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo