Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorHoedt, V.E. den
dc.contributor.authorHart, M.J. van der
dc.contributor.authorGansewinkel, L.J.M. van
dc.contributor.authorMik, J.A.M. de
dc.date.accessioned2015-11-27T18:00:34Z
dc.date.available2015-11-27T18:00:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30678
dc.description.abstractVolgens de Resource Control Theory zijn bistrategen vergeleken met andere resource control types het best in het verkrijgen van status én beschikken zij over psychosociale vaardigheden. In het huidige onderzoek is dit onderzocht door verschillende resource control types, namelijk de bistrategen, non-controllers en de typicals, te vergelijken op sociale status (resource control en waargenomen populariteit) en psychosociale vaardigheden (interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden). Een online vragenlijst is afgenomen bij 161 brugklasleerlingen in Nederland. Van de vergeleken resource control types bleken de bistrategen het hoogst te scoren op resource control en waargenomen populariteit. Betreffende de psychosociale vaardigheden zijn er op interpersoonlijke vaardigheden geen significante verschillen gevonden tussen de drie groepen. Op intrapersoonlijke vaardigheden scoorden de bistrategen significant lager dan de non-controllers. Er is geen significant verschil gevonden tussen bistrategen en typicals. Hoewel bistrategen dus hoger scoren op resource control en waargenomen populariteit dan typicals en non-controllers, scoren zij niet hoger op psychosociale vaardigheden dan de andere groepen. Bistrategen verkrijgen de sociale status dus niet doordat zij beschikken over betere psychosociale vaardigheden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent386071
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleResource Control, waargenomen populariteit en psychosociale vaardigheden bij brugklassers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsResource control types, resource control, waargenomen populariteit, psychosociale vaardigheden
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record