View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gestuurd zelfstandig leren

        View/Open
        PGO_Artikel.pdf (269.3Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Zwart, G.W. de
        Terhorst, H.J.C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In ervaringen met onze eigen lespraktijk hebben de leerlingen een afwachtende houding. In het kader van het praktijkgericht onderzoek hebben we geprobeerd om de leerlingen actief en voorbereid in de klas te krijgen. Onze benadering hebben we ‘gestuurd zelfstandig leren’ genoemd en wordt door een aantal aspecten gekenmerkt. Veel sturing, duidelijke deadlines en samenwerkend leren. Hiermee trachten wij een goede aansluiting met het vervolgonderwijs te creëren, de positieve aspecten van het studiehuis te behouden en een strakkere aanpak te bewerkstelligen. De resultaten tonen aan dat de leerlingen actiever zijn tijdens de lessen en met het huiswerk. Doordat de leerlingen de stof beter bijhouden, scheelt dit in de proefwerkvoorbereiding. Onze ervaring is dat hiervoor een zekere mate van dwang nodig is. In ons onderzoek door beoordeling van het huiswerk en de presentaties. Desondanks wordt deze aanpak sterk positief beoordeelt door de leerlingen, hetgeen aansluit bij de bevindingen van de docenten in kwestie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3047
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo