Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMulder, Th.
dc.contributor.authorZwart, G.W. de
dc.contributor.authorTerhorst, H.J.C.M.
dc.date.accessioned2009-08-20T17:00:28Z
dc.date.available2009-08-20
dc.date.available2009-08-20T17:00:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3047
dc.description.abstractIn ervaringen met onze eigen lespraktijk hebben de leerlingen een afwachtende houding. In het kader van het praktijkgericht onderzoek hebben we geprobeerd om de leerlingen actief en voorbereid in de klas te krijgen. Onze benadering hebben we ‘gestuurd zelfstandig leren’ genoemd en wordt door een aantal aspecten gekenmerkt. Veel sturing, duidelijke deadlines en samenwerkend leren. Hiermee trachten wij een goede aansluiting met het vervolgonderwijs te creëren, de positieve aspecten van het studiehuis te behouden en een strakkere aanpak te bewerkstelligen. De resultaten tonen aan dat de leerlingen actiever zijn tijdens de lessen en met het huiswerk. Doordat de leerlingen de stof beter bijhouden, scheelt dit in de proefwerkvoorbereiding. Onze ervaring is dat hiervoor een zekere mate van dwang nodig is. In ons onderzoek door beoordeling van het huiswerk en de presentaties. Desondanks wordt deze aanpak sterk positief beoordeelt door de leerlingen, hetgeen aansluit bij de bevindingen van de docenten in kwestie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent275793 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGestuurd zelfstandig leren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszelfstandig leren, sturing, activerende didactiek, samenwerkend leren
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Natuurkunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record