View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Jouw Ingebrachte Mentor bij jongeren met extreme idealen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kleinjan, MG-5729521.pdf (282.3Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Kleinjan, M.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het (in)formele netwerk lijkt een belangrijke rol te spelen in het begeleiden van jongeren bij het ontwikkelen van idealen, ook wanneer idealen ontsporen en jongeren dreigen te radicaliseren. Steun uit het (in)formele netwerk kan een beschermende factor tegen radicalisering zijn. De JIM-aanpak combineert formele en informele zorg door de inzet van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM): een mentor die de jongere kiest uit het eigen netwerk. De JIM-aanpak is een integrale duurzame aanpak voor gezinnen met complexe problematiek. De focus van deze verkennende studie is of de JIM-aanpak ook bij jongeren met extreme idealen mogelijkheden biedt. Methode: Negen semigestructureerde interviews zijn afgenomen onder professionals, JIMs en onderzoekers. Resultaten: Kansen liggen in de vertrouwensband die jongeren hebben met hun JIM in tegenstelling tot met hulpverleners. JIMs kunnen jongeren bevragen, een spiegel voorhouden, fungeren als rolmodel en een brug naar hulpverlening zijn. Belemmerende factoren lijken wanneer het gezin geen (acute) zorgen heeft over de extreme idealen of ongemotiveerd is voor de JIM-aanpak. Professionals worden gezien als procesbegeleider met kennis en kunde van (de)radicaliseringprocessen. Zij hebben de verantwoordelijkheid om in te grijpen wanneer de veiligheid in het geding komt. Conclusie: De JIM-aanpak biedt mogelijkheden ter preventie van radicalisering bij jongeren met extreme idealen zolang jongeren (en hun gezin) open staan voor een JIM en tot verandering bereid zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30416
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo