Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKesselring, M.
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.authorKleinjan, M.G.
dc.date.accessioned2018-08-17T17:01:01Z
dc.date.available2018-08-17T17:01:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30416
dc.description.abstractDoel: Het (in)formele netwerk lijkt een belangrijke rol te spelen in het begeleiden van jongeren bij het ontwikkelen van idealen, ook wanneer idealen ontsporen en jongeren dreigen te radicaliseren. Steun uit het (in)formele netwerk kan een beschermende factor tegen radicalisering zijn. De JIM-aanpak combineert formele en informele zorg door de inzet van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM): een mentor die de jongere kiest uit het eigen netwerk. De JIM-aanpak is een integrale duurzame aanpak voor gezinnen met complexe problematiek. De focus van deze verkennende studie is of de JIM-aanpak ook bij jongeren met extreme idealen mogelijkheden biedt. Methode: Negen semigestructureerde interviews zijn afgenomen onder professionals, JIMs en onderzoekers. Resultaten: Kansen liggen in de vertrouwensband die jongeren hebben met hun JIM in tegenstelling tot met hulpverleners. JIMs kunnen jongeren bevragen, een spiegel voorhouden, fungeren als rolmodel en een brug naar hulpverlening zijn. Belemmerende factoren lijken wanneer het gezin geen (acute) zorgen heeft over de extreme idealen of ongemotiveerd is voor de JIM-aanpak. Professionals worden gezien als procesbegeleider met kennis en kunde van (de)radicaliseringprocessen. Zij hebben de verantwoordelijkheid om in te grijpen wanneer de veiligheid in het geding komt. Conclusie: De JIM-aanpak biedt mogelijkheden ter preventie van radicalisering bij jongeren met extreme idealen zolang jongeren (en hun gezin) open staan voor een JIM en tot verandering bereid zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent289177
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJouw Ingebrachte Mentor bij jongeren met extreme idealen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJouw Informele Mentor; extreme idealen; jongeren; radicalisering
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record