View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        In de schoenen van een ander

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Craats, SJvander-4023730.pdf (217.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Craats, S.J. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kinderen ontwikkelen al op zeer jonge leeftijd vooroordelen. Educatieve aanpakken in het basisonderwijs die geassocieerd worden met afname van vooroordelen richten zich vaak op het bevorderen van direct en indirect contact tussen groepen. Wanneer fysiek contact tussen groepen niet mogelijk is, kan het beoefenen van empathie een mogelijk alternatief bieden. In dit onderzoek is middels semigestructureerde interviews met experts (n=5) en een focusgroep met leerkrachten (n=6) verkend wat de mogelijkheden zijn voor een educatieve aanpak gericht op empathie beoefening. Uit de resultaten blijkt dat alleen de inzet van empathie niet toereikend is om vooroordelen te voorkomen en te verminderen. Een gecombineerde aanpak van empathie bevorderen, kennis en contact lijkt kansrijk waarbij de mogelijkheid tot ontmoeting tussen leerlingen leidend zou moeten zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30405
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo