Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKesselring, M.C.
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, W.M. van
dc.contributor.authorCraats, S.J. van der
dc.date.accessioned2018-08-17T17:00:55Z
dc.date.available2018-08-17T17:00:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30405
dc.description.abstractKinderen ontwikkelen al op zeer jonge leeftijd vooroordelen. Educatieve aanpakken in het basisonderwijs die geassocieerd worden met afname van vooroordelen richten zich vaak op het bevorderen van direct en indirect contact tussen groepen. Wanneer fysiek contact tussen groepen niet mogelijk is, kan het beoefenen van empathie een mogelijk alternatief bieden. In dit onderzoek is middels semigestructureerde interviews met experts (n=5) en een focusgroep met leerkrachten (n=6) verkend wat de mogelijkheden zijn voor een educatieve aanpak gericht op empathie beoefening. Uit de resultaten blijkt dat alleen de inzet van empathie niet toereikend is om vooroordelen te voorkomen en te verminderen. Een gecombineerde aanpak van empathie bevorderen, kennis en contact lijkt kansrijk waarbij de mogelijkheid tot ontmoeting tussen leerlingen leidend zou moeten zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent222360
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIn de schoenen van een ander
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbasisonderwijs, educatieve aanpak, empathie, kwalitatief onderzoek, vooroordelen
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record