Enhancing Educational Opportunities for Disadvantaged Children in Mauritian Primary Schools.
Summary
This research aimed at enhancing educational opportunities for disadvantaged children in
Mauritian primary schools. Teacher supportiveness and parental involvement are identified as
factors contributing to the improvement of academic results of disadvantaged children.
Therefore, perspectives on- and usage of teacher supportive and parental involvement
practices were evaluated. At four selected schools, parent mediators were interviewed (n=3),
focus groups were held with teachers (n=27) and with parents (n=15), and questionnaires
were completed by grade 4, 5, and 6 students (n=262). Results showed that teachers both
valued and used supportive practices as defined by the literature. Furthermore, schools
attempted to involve parents in the children’s education, but difficulties at home often did not
allow parents to be involved in the school. A practical suggestion would be to introduce an
after-school program in these primary schools, giving children the opportunity to undertake
educational and recreational activities under supervision. Furthermore, a participatory
approach is recommended to provide suitable education for the parents, according to their difficulties and needs.
Samenvatting
Huidig onderzoek focuste zich op het bevorderen van educatieve kansen voor achtergestelde
kinderen op Mauritiaanse basisscholen. Leerkracht ondersteuning en ouderbetrokkenheid zijn
geïdentificeerd als bijdragende factoren aan de verbetering van de academische resultaten van
achtergestelde kinderen in Mauritiaanse basisscholen. Perspectieven op- en gebruik van
leerkracht ondersteunende praktijken en ouderbetrokkenheid praktijken zijn daarom
onderzocht in deze studie. Op vier geselecteerde scholen zijn ouderbemiddelaars (n=3)
geïnterviewd, focusgroepen gehouden met zowel leerkrachten (n=27) als ouders (n=15), en
vragenlijsten afgenomen bij leerlingen uit groep 4, 5, en 6 (n=262). Uit resultaten bleek dat
leerkrachten ondersteunende handelingen, zoals gedefinieerd door de literatuur, belangrijk
achtten en ook uitvoerden. Daarnaast trachtten scholen om ouders te betrekken bij de educatie
van hun kinderen, maar vanwege moeilijke thuissituaties zijn deze ouders vaak niet in staat
om betrokken te zijn bij de school. Een praktische suggestie zou zijn om naschoolse
programma’s te introduceren op deze basisscholen, waar kinderen zowel educatieve als
recreatieve activiteiten kunnen ondernemen onder begeleiding. Daarnaast is een
participatieve methode aangeraden om ouders passende educatie aan te bieden, op basis van
hun belemmeringen en behoeften.