Gamification in het taalonderwijs
Summary
Deze studie onderzocht de correlatie tussen opleidingsniveau en de waardering van pointification bij taaloefeningen in het taalonderwijs. De resultaten van dit onderzoek dienen als basis voor de invulling van de elektronische leeromgeving van de uitgeverij KleurRijker B.V., die voornamelijk laagopgeleide NT2-leerders bedient. In dit verslag stond gamification centraal, wat neerkomt op het gebruiken van spelvormen in een omgeving waar normaal gesproken geen spelvormen worden gebruikt, zoals het onderwijs. Pointification is een onderdeel van gamification en duidt op vaardigheidspunten, leaderboards, wat neerkomt op het spelen tegen anderen met een ranglijst en andere aspecten die invloed hebben op de extrinsieke motivatie van een leerder. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet bij hoog- en laagopgeleide respondenten (N=108) waarbij GIF-bestanden werden getoond van taaloefeningen met verschillende vormen van feedback, waarbij wel of geen pointificationelementen werden getoond. Tegen de verwachting in waardeerden laagopgeleiden de getoonde feedback met pointification meer dan hoogopgeleiden. Vervolgonderzoek dient uit te wijzen of de verschillende vormen van pointification ook voor betere leerresultaten zorgen.