Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNortier, J.M.
dc.contributor.authorOffermann, E.E.
dc.date.accessioned2018-08-08T17:01:24Z
dc.date.available2018-08-08T17:01:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30295
dc.description.abstractDeze studie onderzocht de correlatie tussen opleidingsniveau en de waardering van pointification bij taaloefeningen in het taalonderwijs. De resultaten van dit onderzoek dienen als basis voor de invulling van de elektronische leeromgeving van de uitgeverij KleurRijker B.V., die voornamelijk laagopgeleide NT2-leerders bedient. In dit verslag stond gamification centraal, wat neerkomt op het gebruiken van spelvormen in een omgeving waar normaal gesproken geen spelvormen worden gebruikt, zoals het onderwijs. Pointification is een onderdeel van gamification en duidt op vaardigheidspunten, leaderboards, wat neerkomt op het spelen tegen anderen met een ranglijst en andere aspecten die invloed hebben op de extrinsieke motivatie van een leerder. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet bij hoog- en laagopgeleide respondenten (N=108) waarbij GIF-bestanden werden getoond van taaloefeningen met verschillende vormen van feedback, waarbij wel of geen pointificationelementen werden getoond. Tegen de verwachting in waardeerden laagopgeleiden de getoonde feedback met pointification meer dan hoogopgeleiden. Vervolgonderzoek dient uit te wijzen of de verschillende vormen van pointification ook voor betere leerresultaten zorgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent899021
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGamification in het taalonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgamification, NT2, taalonderwijs, pointification, KleurRijker
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record