View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vertrouwen op Airbnb: het effect van online reputatie en openheid

        Thumbnail
        View/Open
        Kleve, A.M. - Scriptie.pdf (971.5Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Kleve, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Misschien wel het bekendste voorbeeld van de deeleconomie is Airbnb. Op het platform kunnen aanbieders (een gedeelte van hun woonruimte) beschikbaar stellen voor betalende gasten. Voor potentiële gasten kan er een drempel bestaan om een host te vertrouwen. Immers, je stapt zomaar bij een onbekende en veelal in een vreemde stad naar binnen. Deze scriptie onderzoekt het effect van reputatie (gemeten in het aantal reviews dat een host heeft) en self-disclosure (gemeten in het aantal woorden op het profiel van de host) op het aantal boekingen. Er wordt een significant effect gevonden van reputatie op online vertrouwen, terwijl voor self-disclosure geen relevante relatie wordt vastgesteld. Wel blijkt er sprake te zijn van een interactie-effect, wat er op duidt dat openheid en reputatie inwisselbaar zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30263
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo