Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKas, J.
dc.contributor.advisorLössbroek, J.J.H.
dc.contributor.authorKleve, A.M.
dc.date.accessioned2018-08-07T17:01:43Z
dc.date.available2018-08-07T17:01:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30263
dc.description.abstractMisschien wel het bekendste voorbeeld van de deeleconomie is Airbnb. Op het platform kunnen aanbieders (een gedeelte van hun woonruimte) beschikbaar stellen voor betalende gasten. Voor potentiële gasten kan er een drempel bestaan om een host te vertrouwen. Immers, je stapt zomaar bij een onbekende en veelal in een vreemde stad naar binnen. Deze scriptie onderzoekt het effect van reputatie (gemeten in het aantal reviews dat een host heeft) en self-disclosure (gemeten in het aantal woorden op het profiel van de host) op het aantal boekingen. Er wordt een significant effect gevonden van reputatie op online vertrouwen, terwijl voor self-disclosure geen relevante relatie wordt vastgesteld. Wel blijkt er sprake te zijn van een interactie-effect, wat er op duidt dat openheid en reputatie inwisselbaar zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent994853
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVertrouwen op Airbnb: het effect van online reputatie en openheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDeeleconomie;sharing economy;trust;trust problem;informatie-asymmetrie;reputatiesystemen;reputatie;vertrouwen;self-disclosure;openheid;internet;vertrouwensprobleem;reviews
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record