View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie GLS Nicole van Dort - Mayke van der Pol (FINAL).pdf (1.041Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Dort, N.E. van
        Pol, M.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de huidige onderwijspraktijk wordt steeds vaker kritiek geuit op de ‘verkaveling’ van het schoolvak Nederlands: deelvaardigheden zoals lezen en schrijven worden los aangeleerd, waardoor leerlingen moeite hebben om de samenhang tussen de verschillende vaardigheden te zien. Er zijn aanwijzingen dat geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs leidt tot een betere beheersing van zowel de lees- als de schrijfvaardigheid. Door integratie zouden de vaardigheden elkaar versterken. Dit huidige quasi-experimentele onderzoek bestudeert de vooruitgang van havo 4-leerlingen op het gebied van hun lees- en schrijfvaardigheid. Daarbij is de vraag of leerlingen in geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs betere resultaten behalen voor lezen en schrijven dan leerlingen die deze vaardigheden los aangeleerd krijgen. Om dit te achterhalen, zijn drie lessenseries ontwikkeld: een lessenserie lezen van zes lessen, een lessenserie schrijven van zes lessen en een lessenserie geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs van twaalf lessen. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn in de prestaties/resultaten tussen leerlingen die geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs hebben genoten en leerlingen die lees- en schrijfonderwijs geïsoleerd aangeboden hebben gekregen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30261
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo