Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
Summary
In de huidige onderwijspraktijk wordt steeds vaker kritiek geuit op de ‘verkaveling’ van het schoolvak Nederlands: deelvaardigheden zoals lezen en schrijven worden los aangeleerd, waardoor leerlingen moeite hebben om de samenhang tussen de verschillende vaardigheden te zien. Er zijn aanwijzingen dat geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs leidt tot een betere beheersing van zowel de lees- als de schrijfvaardigheid. Door integratie zouden de vaardigheden elkaar versterken. Dit huidige quasi-experimentele onderzoek bestudeert de vooruitgang van havo 4-leerlingen op het gebied van hun lees- en schrijfvaardigheid. Daarbij is de vraag of leerlingen in geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs betere resultaten behalen voor lezen en schrijven dan leerlingen die deze vaardigheden los aangeleerd krijgen. Om dit te achterhalen, zijn drie lessenseries ontwikkeld: een lessenserie lezen van zes lessen, een lessenserie schrijven van zes lessen en een lessenserie geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs van twaalf lessen. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn in de prestaties/resultaten tussen leerlingen die geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs hebben genoten en leerlingen die lees- en schrijfonderwijs geïsoleerd aangeboden hebben gekregen.