Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H.H. van den
dc.contributor.authorDort, N.E. van
dc.contributor.authorPol, M.M. van der
dc.date.accessioned2018-08-07T17:01:30Z
dc.date.available2018-08-07T17:01:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30261
dc.description.abstractIn de huidige onderwijspraktijk wordt steeds vaker kritiek geuit op de ‘verkaveling’ van het schoolvak Nederlands: deelvaardigheden zoals lezen en schrijven worden los aangeleerd, waardoor leerlingen moeite hebben om de samenhang tussen de verschillende vaardigheden te zien. Er zijn aanwijzingen dat geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs leidt tot een betere beheersing van zowel de lees- als de schrijfvaardigheid. Door integratie zouden de vaardigheden elkaar versterken. Dit huidige quasi-experimentele onderzoek bestudeert de vooruitgang van havo 4-leerlingen op het gebied van hun lees- en schrijfvaardigheid. Daarbij is de vraag of leerlingen in geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs betere resultaten behalen voor lezen en schrijven dan leerlingen die deze vaardigheden los aangeleerd krijgen. Om dit te achterhalen, zijn drie lessenseries ontwikkeld: een lessenserie lezen van zes lessen, een lessenserie schrijven van zes lessen en een lessenserie geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs van twaalf lessen. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn in de prestaties/resultaten tussen leerlingen die geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs hebben genoten en leerlingen die lees- en schrijfonderwijs geïsoleerd aangeboden hebben gekregen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1092104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGeïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleesvaardigheid, schrijfvaardigheid, geïntegreerd onderwijs, cognitieve overbelasting, metacognitieve vaardigheden, transfer, leesstrategieën, tekstsoorten, tekststructuren, signaalwoorden, kernzinnen, curriculum.nu, referentiekader taal, observerend leren, docentmodeling, samenwerkend leren, feedback.
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record