Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bergh, H.H. van den | |
dc.contributor.author | Dort, N.E. van | |
dc.contributor.author | Pol, M.M. van der | |
dc.date.accessioned | 2018-08-07T17:01:30Z | |
dc.date.available | 2018-08-07T17:01:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30261 | |
dc.description.abstract | In de huidige onderwijspraktijk wordt steeds vaker kritiek geuit op de ‘verkaveling’ van het schoolvak Nederlands: deelvaardigheden zoals lezen en schrijven worden los aangeleerd, waardoor leerlingen moeite hebben om de samenhang tussen de verschillende vaardigheden te zien. Er zijn aanwijzingen dat geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs leidt tot een betere beheersing van zowel de lees- als de schrijfvaardigheid. Door integratie zouden de vaardigheden elkaar versterken. Dit huidige quasi-experimentele onderzoek bestudeert de vooruitgang van havo 4-leerlingen op het gebied van hun lees- en schrijfvaardigheid. Daarbij is de vraag of leerlingen in geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs betere resultaten behalen voor lezen en schrijven dan leerlingen die deze vaardigheden los aangeleerd krijgen. Om dit te achterhalen, zijn drie lessenseries ontwikkeld: een lessenserie lezen van zes lessen, een lessenserie schrijven van zes lessen en een lessenserie geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs van twaalf lessen. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn in de prestaties/resultaten tussen leerlingen die geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs hebben genoten en leerlingen die lees- en schrijfonderwijs geïsoleerd aangeboden hebben gekregen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1092104 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, geïntegreerd onderwijs, cognitieve overbelasting, metacognitieve vaardigheden, transfer, leesstrategieën, tekstsoorten, tekststructuren, signaalwoorden, kernzinnen, curriculum.nu, referentiekader taal, observerend leren, docentmodeling, samenwerkend leren, feedback. | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie |