View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Twee gescheiden werelden?: Een onderzoek naar het vervagen van de grenzen tussen jeugdliteratuur en volwassenliteratuur

        Thumbnail
        View/Open
        CheyenneGroen_Bachelorscriptie_2018.pdf (1005.Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Groen, C.M.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie beoogt om aan te tonen dat er geen strikte scheiding bestaat tussen boeken voor volwassenen en boeken voor kinderen aan de hand van de volgende vraag: Hoe is de traditionele scheiding tussen jeugdliteratuur en volwassenliteratuur de laatste decennia aan het wankelen gebracht en op welke wijze zijn deze vernieuwingen zichtbaar in het boek Zwart als inkt door Wim Hofman? Deze studie naar de traditionele scheiding tussen beide literaire systemen levert hopelijk een bijdrage aan de betere waardering van jeugdliteratuur, door te demonstreren dat de literaire emancipatie van het kinderboek succesvol is geweest en er de afgelopen veertig jaar langzaamaan een nieuwe categorie is ontstaan: werken die zich bevinden in het schemergebied tussen jeugd- en volwassenliteratuur. Deze categorie kunnen we literatuur zonder leeftijd noemen, omdat deze literatuur verschillende lees- en levenservaring toelaat en op die manier een dubbelpubliek bedient. Het is literatuur die door zowel kinderen als volwassenen wordt gewaardeerd. Niet op eenzelfde, maar andere wijze. Het eerste deel van deze scriptie bestaat uit twee hoofdstukken die in grote lijnen de belangrijkste ontwikkelingen en kenmerken schetsen van de verhouding tussen jeugd- en volwassenliteratuur. Deze grondige analyse is nodig om te laten zien hoe het verschijnsel literatuur zonder leeftijd tot stand is gekomen en de traditionele scheiding tussen de twee literaire subsystemen heeft vervaagd. Het tweede deel bevat een verdiepende analyse van Zwart als inkt door Wim Hofman, ter illustratie van het verschijnsel literatuur zonder leeftijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30235
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo