Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSalman, Jeroen
dc.contributor.authorGroen, C.M.S.
dc.date.accessioned2018-08-07T17:01:11Z
dc.date.available2018-08-07T17:01:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30235
dc.description.abstractDeze scriptie beoogt om aan te tonen dat er geen strikte scheiding bestaat tussen boeken voor volwassenen en boeken voor kinderen aan de hand van de volgende vraag: Hoe is de traditionele scheiding tussen jeugdliteratuur en volwassenliteratuur de laatste decennia aan het wankelen gebracht en op welke wijze zijn deze vernieuwingen zichtbaar in het boek Zwart als inkt door Wim Hofman? Deze studie naar de traditionele scheiding tussen beide literaire systemen levert hopelijk een bijdrage aan de betere waardering van jeugdliteratuur, door te demonstreren dat de literaire emancipatie van het kinderboek succesvol is geweest en er de afgelopen veertig jaar langzaamaan een nieuwe categorie is ontstaan: werken die zich bevinden in het schemergebied tussen jeugd- en volwassenliteratuur. Deze categorie kunnen we literatuur zonder leeftijd noemen, omdat deze literatuur verschillende lees- en levenservaring toelaat en op die manier een dubbelpubliek bedient. Het is literatuur die door zowel kinderen als volwassenen wordt gewaardeerd. Niet op eenzelfde, maar andere wijze. Het eerste deel van deze scriptie bestaat uit twee hoofdstukken die in grote lijnen de belangrijkste ontwikkelingen en kenmerken schetsen van de verhouding tussen jeugd- en volwassenliteratuur. Deze grondige analyse is nodig om te laten zien hoe het verschijnsel literatuur zonder leeftijd tot stand is gekomen en de traditionele scheiding tussen de twee literaire subsystemen heeft vervaagd. Het tweede deel bevat een verdiepende analyse van Zwart als inkt door Wim Hofman, ter illustratie van het verschijnsel literatuur zonder leeftijd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1029775
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTwee gescheiden werelden?: Een onderzoek naar het vervagen van de grenzen tussen jeugdliteratuur en volwassenliteratuur
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsjeugdliteratuur, literatuur zonder leeftijd, literaire emancipatie, dubbele geadresseerdheid.
dc.subject.courseuuLiteratuurwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record