View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De weg naar een begrijpelijke hypotheekakte

        Thumbnail
        View/Open
        Roselot Wierda_5689570_ews.pdf (7.526Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Wierda, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een hypotheekakte staat vol met juridische taal waardoor de tekst moeilijk te begrijpen is, terwijl iedereen die een hypotheek afsluit het document te lezen krijgt. In dit onderzoek worden waardering, begrips-, en vindbaarheidsscores van hypotheekakten in vier verschillende condities vergeleken. Conditie 1 is een oorspronkelijke hypotheekakte van de ING-bank. In conditie 2 is de stijl van de tekst (woord- en zinsniveau) gereviseerd, structuur is in deze conditie identiek aan de oorspronkelijke akte. Conditie 3 is gereviseerd op structuur, stijl is in deze conditie identiek aan de oorspronkelijke akte. Een combinatie van stijl- en structuurrevisies is gebruikt in conditie 4. De resultaten tonen een positief verband tussen begrip en waardering aan. Hoe beter een lezer de tekst in de akte begrijpt, hoe hoger de waardering van de akte. Verder is gebleken dat revisie op stijlniveau zorgt voor een significant hoger gemiddeld tekstbegrip. Ook zorgt revisie op stijlniveau voor een significant hogere gemiddelde tekstwaardering. Revisie op structuurniveau blijkt geen effect te hebben op tekstbegrip of tekstwaardering. Ook hebben zowel stijl- als structuurrevisies geen invloed op de vindbaarheid van informatie. Tot slot is gebleken dat de controlevariabelen opleidingsniveau en woordenschat de opgetreden en uitblijvende effecten van tekstrevisie op tekstbegrip en tekstwaardering niet verklaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30215
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo