View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Nederlands in een digitaal tijdperk

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_RionOverdijk.pdf (1.348Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Overdijk, M.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerlingen uit het middelbaar onderwijs vinden de leesteksten bij het vak Nederlands saai en oninteressant, waardoor de motivatie daalt. Dit is een zorgwekkende constatering, want leerlingen moeten immers veel teksten lezen en begrijpen om te kunnen slagen op school. In dit onderzoek is geprobeerd een werkvorm te vinden die het lezen van een tekst interessanter maakt. Er wordt rekening gehouden met het digitale tijdperk waar de huidige leerlingen in opgroeien. Een multimedium dat zij veelvuldig gebruiken is een vlog. Er is specifiek gekeken naar het effect op tekstwaardering en tekstbegrip wanneer bestaande Nederlandse schoolteksten werden vervangen door een vlog. Door middel van een kwantitatief onderzoek zijn tekstwaardering en tekstbegrip gemeten aan de hand van drie verschillende werkvormen; een schriftelijke tekst, een vlog en de combinatie van een vlog met een schriftelijke tekst. In totaal hebben 77 leerlingen uit drie verschillende havo-klassen de test gemaakt. Op basis van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat leerlingen de leertekst hoger waarderen wanneer deze wordt aangeboden middels een vlog (de vlogconditie en de gecombineerde conditie) in plaats van via een schriftelijke tekst. Daarnaast is er bij tekstbegrip een klein significant verschil gevonden bij twee losse begripsvragen wanneer de leertekst werd aangeboden middels een vlog in plaats van via een schriftelijke tekst. Ondanks dat het gebruik van een vlog niet op alle begripsvragen een effect heeft, is toch het advies voor het vak Nederlands om een vlog te gebruiken als aanvulling op het huidige lesmateriaal. Het begrip is immers niet verminderd. Tevens zorgt de geconstateerde verhoging op waardering voor een positief effect op de intrinsieke motivatie. Wellicht vinden leerlingen het vak Nederlands dan niet meer het saaiste vak dat er bestaat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30206
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo